З 1 січня 2022 року спливає строк відтермінування дії закону про обов’язкове застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) для фізичних осіб-підприємців (далі – ФОП), які є платниками єдиного податку другої – четвертої груп.
Нагадуємо основні аспекти використання касових апаратів підприємцями:
- З 1 січня 2021 року використання РРО обов'язкове тільки для тих платників єдиного податку ІІ-ІV груп, які здійснюють:
- реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я;
- реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Звертаємо увагу, що суб'єкти господарювання, які реалізують підакцизні товари, що дозволені на єдиному податку, вже давно мають використовувати РРО, відповідно до умов ліцензування.
З 1 січня 2022 року, згідно з нормами податкового законодавства, обов’язкове застосування касових апаратів передбачено для ФОП – платників єдиного податку ІІ-ІV груп, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які провадять діяльність у сферах з істотними ризиками ухилення від оподаткування.
Тобто, з наступного року використання РРО стає обов’язковим для усіх ФОП.
Законом України №1017 подовжено до 1 січня 2022 року застосування понижених розмірів фінансових санкцій за порушення суб’єктами господарювання окремих вимог закону щодо використання РРО (ПРРО) під час проведення розрахункових операцій. Так, штраф можна отримати за:
проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи;
невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об’єкті такого суб’єкта господарювання.
Розміри штрафів складають: 10% вартості проданих з порушеннями, встановленими п. 1 ст. 17 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше; 50% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
З 1 січня 2022 року штрафи зростуть до 100% та 150% відповідно.
З 1 серпня 2020 року суб’єкти господарювання як альтернативу класичним реєстраторам розрахункових операцій можуть використовувати програмні РРО.
Принципова відмінність між класичним та програмним РРО:
- Класичний РРО – це пристрій, який купують за власні кошти суб’єкти господарювання.
- Програмний РРО – це програма, яка може бути встановлена на будь-який гаджет (смартфон, планшет, ноутбук). При цьому контролюючий орган забезпечує безкоштовне програмне рішення для використання суб’єктом господарювання програмного РРО. За бажанням, можна придбати відповідне програмне забезпечення за кошти у розробників ПРРО.
- Якщо використовуєте звичайний РРО, необхідно щоденно друкувати на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.
- У випадку користування програмним РРО, потрібно щоденно засобами програмного РРО створювати в електронній формі фіскальні звітні чеки та подавати їх до фіскального сервера засобами телекомунікації. При цьому Z-звіти генеруються автоматично (такі налаштування є в програмі).
ПРРО має чимало переваг перед класичними РРО, серед яких можна виділити основні: відсутність посередників (еквайєра, ЦСО); відсутність експертизи для комерційних ПРРО; пристосовність для будь-якого пристрою, що підтримує операційну систему Windows, Android; реєстрація в режимі онлайн в контролюючому органі; виключно електронний документообіг; безкоштовність програмного забезпечення (програмне рішення ДПС). Отже, програмні РРО дозволяють працювати сучасно та законно.
Більше інформації про використання програмних РРО можна знайти у банері «Програмні РРО», який розміщено на вебпорталі ДПС України, за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/.
Повідомляємо, що Наказами Міністерства фінансів України від 18.06.2020 №306 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 №13» (далі – наказ №306) та від 18.06.2021 №329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» було внесено зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів.
Зазначені зміни стосуються реквізитів фіскальних чеків, що видаються касовими апаратами та програмними РРО.
Так, з 01 серпня 2021 року касові апарати мали бути доопрацьовані в центрах сервісного обслуговування для відображення у чеках: найменування суб’єкта господарювання, заокруглення суми до сплати, зазначення валюти операції, найменування платіжної системи.
А з 01 жовтня поточного року РРО у касових чеках вже має відображатись значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої. Вказана функція завдяки розрахунковому документу дозволяє споживачу:
встановити, чи дійсно було реалізовано саме замовлений товар, наприклад, келих вина у закладі громадського харчування, що унеможливлює махінації;
у разі встановленого неякісного товару споживач має можливість встановити його походження, зокрема виробника, імпортера тощо;
встановлення реальних обсягів продаж, оскільки буде чітко визначена кількість реалізованих алкогольних напоїв, походження та облік ТМЦ.
Зазначаємо, що на субсайті ГУ ДПС у Миколаївській області (www.mk.tax.gov.ua) та офіційній сторінці Служби у соціальній мережі Facebook https://www.facebook.com/TaxUkraine та (www.facebook.com/tax.mykolaiv) платники податків завжди можуть ознайомитись з актуальними роз’ясненнями податкового законодавства, коментарями провідних фахівців, станом надходжень податків і зборів до бюджету.