Статтею 26 Конституції України визначено, що іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
Сімейні відносини за участю іноземців та осіб без громадянства регулюються Конституцією України, Сімейним кодексом України, законами України «Про міжнародне приватне право», «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту», «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», міжнародними договорами України, Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні та іншими законодавчими актами. Право на шлюб, форма і порядок укладення шлюбу в Україні між громадянином України та іноземцем або особою без громадянства, а також між іноземцями або особами без громадянства визначаються правом України, що передбачено статями 55 та 56 Закону України «Про міжнародне приватне право».
Відповідно до п.8 розділу I Правил державної реєстрації актів цивільного стану в України затверджені Наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 №52/5 (зі змінами), державна реєстрація актів цивільного стану за заявами іноземців, осіб без громадянства проводиться за законодавством України.
Іноземці та особи без громадянства для державної реєстрації шлюбу в Україні повинні пред'явити паспортний документ або документ, що посвідчує особу без громадянства заявника, та посвідку на постійне чи тимчасове проживання або інший документ, що підтверджує законність перебування іноземця чи особи без громадянства на території України.
Відповідно до статті 25 Сімейного кодексу України, жінка та чоловік можуть одночасно перебувати лише в одному шлюбі та мають право на повторний шлюб лише після припинення попереднього шлюбу.
Оскільки особи, які раніше перебували в шлюбі, можуть зареєструвати повторний шлюб за умови пред'явлення документів, що підтверджують припинення попереднього шлюбу або визнання шлюбу недійсним (свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, про визнання шлюбу недійсним, яке набрало законної сили, свідоцтво про смерть одного з подружжя, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану про анулювання актового запису про шлюб, який є недійсним тощо).
Якщо документи іноземців, осіб без громадянства, які є підставою для державної реєстрації шлюбу, складені іноземною мовою, до них обов'язково додається переклад тексту на українську мову, вірність якого засвідчується дипломатичним представництвом або консульською установою України, посольством (консульством) держави, громадянином якої є іноземець (країни постійного проживання особи без громадянства), Міністерством закордонних справ, іншим відповідним органом цієї держави або нотаріусом.
Якщо до органів державної реєстрації актів цивільного стану подається переклад документів, вірність якого засвідчено згідно із законодавством іноземної держави, у якій їх видано, то він повинен бути легалізований у встановленому порядку.
Переклади всіх вищезазначених документів залишаються у справах відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву про державну реєстрацію шлюбу та зареєстрував шлюб.
Іноземець або особа без громадянства під час подання заяви про державну реєстрацію шлюбу попереджається про необхідність у випадках, передбачених цими Правилами, підтвердження територіальним органом Державної міграційної служби України законності його перебування на території України на день державної реєстрації шлюбу, про що робиться відповідний запис у заяві про державну реєстрацію шлюбу, який скріплюється його підписом.
У разі пред’явлення посвідки на постійне чи тимчасове проживання орган державної реєстрації актів цивільного стану здійснює її перевірку за допомогою сервісу Державної міграційної служби України згідно з відомостями про недійсні документи.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану направляє запит до територіального органу Державної міграційної служби України про перевірку законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України на день державної реєстрації шлюбу у разі:
відсутності у іноземця чи особи без громадянства посвідки на постійне чи тимчасове проживання;
відсутності на останній вільній сторінці паспортного документа іноземця, документа, що посвідчує особу без громадянства, відмітки про отримання посвідки на постійне проживання;
якщо посвідка на постійне або тимчасове проживання іноземця чи особи без громадянства видана територіальними органами чи підрозділами Державної міграційної служби України в Автономній Республіці Крим з 20 лютого 2014 року або на тимчасово окупованих територіях Донецької, Луганської областей з 01 березня 2014 року.
Запит направляється невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня подання заяви про державну реєстрацію шлюбу за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку. До запиту додаються копії необхідних для перевірки сторінок паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, та їх переклад.
Державна реєстрація шлюбу з іноземцями та особами без громадянства здійснюється на загальних підставах.
Органи державної реєстрації актів цивільного стану повідомляють компетентні органи іноземних держав, з якими Україною укладено договори про правову допомогу і правові відносини у цивільних і сімейних справах, про державну реєстрацію актів цивільного стану громадян таких держав, якщо правилами договорів передбачено надання зазначених відомостей. Вимога щодо направлення копій актових записів про шлюбу прописана тільки в договорах між Україною та Республіками Молдова, Польща, Латвійською Республікою.