Від збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів громади Миколаївщини могли б отримати додаткові понад 375 млн грн
Наразі важливим є питання розширення повноважень органів місцевого самоврядування у сфері місцевих податків та зборів.
Асоціація міст України спільно з групою народних депутатів розробила відповідні законопроекти, що передбачають збільшення частки зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів громад із 60 до 65 відсотків. Це, зокрема, законопроекти №5066 та №5066-1, які зараз перебувають на розгляді бюджетного комітету Верховної Ради.
“Обидва ці законопроекти спрямовані на досягнення однієї мети – посилення фінансової спроможності територіальних громад. Якщо до місцевих бюджетів зараховуватиметься більша частка ПДФО, це дозволить громадам частково компенсувати видатки перекладені державою на органи місцевого самоврядування. До цього можна віднести витрати на утримання закладів профтехосвіти; фінансування державних соціальних гарантій; виплату заробітної плати працівникам закладів освіти, утримання шкіл, дитячих садків, забезпечення навчального процесу; оплата комунальних послуг та енергоносіїв для лікарень, - коментує виконавчий директор Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України, депутат обласної ради Олександр Мосін.
Він підкреслює, що отриманий і ефективно спрямований громадами додатковий фінансовий ресурс (за рахунок збільшеної частки зарахування ПДФО) дасть можливість покращувати систему охорону здоров’я, соціальні послуги, інфраструктуру, благоустрій тощо.
В свою чергу консультантка АМУ з бюджетних питань, що працює в рамках проекту ПУЛЬС, Юлія Забродкіна зазначає: “Загалом, по бюджетах 52-х територіальних громад Миколаївської області затверджені обсяги надходжень від ПДФО (60%) на 2021 рік становили 4507,6 млн грн. Водночас, у розрахунку із застосуванням 65% ПДФО надходження склали б 4883,3 млн грн. Таким чином, ми бачимо, що розрахунковий обсяг приросту надходжень від ПДФО за умови збільшення частини зарахування до бюджетів громад Миколаївської області (із 60% до 65%), в умовах затверджених показників 2021 року становив би понад 375,6 млн грн”.
Також сьогодні на розгляді у комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики знаходяться п’ять законопроектів - №5244, №5244-1, №5244-2, №5244-3 та №5364. Вони регулюють питання щодо визначення рівня / місця спрямування податків. Перші три законопроекти пропонують, щоб ПДФО зараховувався безпосередньо за місцем реєстрації співробітників підприємств
І лише законопроекти №5244-3 та №5364 передбачають забезпечення сплати ПДФО за місцем розміщення виробничих потужностей, а не за місцем реєстрації головного офісу. Саме ці законопроєкти удосконалюють механізм сплати ПДФО і є найбільш прийнятними для органів місцевого самоврядування.
Законопроєкт №5364, який розроблявся за участі Асоціації міст України, окрім унормування поняття «відокремлений підрозділ», також пропонує встановити контроль з боку контролюючих органів за дотриманням платниками вимог податкового законодавства в частині порядку сплати ПДФО до відповідних місцевих бюджетів за їх місцезнаходженням. Тобто частка ПДФО йтиме до бюджету тієї громади, ре розташоване виробництво. Крім того, він запроваджує відповідальність для платників за порушення порядку сплати податку до відповідних місцевих бюджетів.
Експерти регіонального відділення Асоціації міст України наголошують: сьогодні надважливо, щоб кошти платників податку залишалися на місцях - саме на рівні місцевих бюджетів Миколаївської області, що в свою чергу забезпечить покращення якості надання послуг жителям всього регіону.