В липні 2019 року маємо вже другі вибори цього року.
Напередодні президентських популярним очікуванням до певних обіцянок стало ємне поняття – тарифи.
З результату політико-господарської роботи Влади країни з’явився навіть плакат – «Кінець бідності».
Людей дійсно хвилюють ці два «слова» і вони мають право знати. Що буде далі?
Що маємо? Наразі названі два слова – тарифи і бідність, характеризують тривогу в житті переважної кількості громадян країни, як певну приреченість. Всі очікують, що слідом за першими виборами наступні – у Верховну Раду України, дадуть прискорення очікуваного кінця бідності та доступні тарифи. А чи це дійсно відбудеться?
Більшість мешканців країни очікує, що до Влади в Україні прийдуть нові обличчя і наше життя почне змінюватись на краще. Думається, що так швидко нічого не зміниться. На мій погляд, причина проста. Непідйомні тарифи і бідність - це діагноз задавненої і непростої хвороби, її ім’я – економіка всього господарсько-інституційного комплексу країни.
Зокрема. В економіці України практично відсутній середній клас. У валовому продукті розвинених країн він становить 60 – 80%, ми маємо менше 4-х%. У нас домінує потужний олігархічний капітал, який і гальмує розвиток середнього класу. І наша економіка ще і сировинна. Комусь це дуже вигідно!
Від кого залежить зміна економіки країни на сучасну, з виробництвом конкурентного продукту? Від Уряду України. Хто обирає Уряд? Звісно, це роблять народні депутати. А хто обирає цих депутатів? Ми з Вами – шановні мешканці. Якщо нами будуть обрані потрібні країні і її громадянам народні депутати і вони будуть виконувати обіцяне, що ми отримаємо?
Зростання економіки може сягнути 8 -12% проти існуючих 2-х%. А це означатиме, що запрацюють мільйони нових робочих місць. В Україну почнуть повертатись кваліфіковані працівники, молодь і просто заробітчани. Заробітна плата у працюючих зросте, зростуть і відрахування в соціальні фонди. Таким чином, буде і пристойна пенсія. Звісно, настане і можливість сплачувати обґрунтовані тарифи. Країна почне змінюватись на краще, як і має бути в нашому, Богом дарованому краї.
Теоретично, це не так вже і складно, варто навчитись жити, як живуть в тих країнах, куди люблять їздити всі, і багаті в першу чергу. Тут варто згадати про сторічної давнини НЕП – політику Леніна по спасінню економіки тієї країни, де дозволили широке підприємництво. Але з часом там відмовилась від розвитку середнього класу і результат ми всі бачили – пусті прилавки в магазинах і розвал начебто міцної Держави.
Тож про названу вище економіку з низьким темпом її розвитку. Розглянемо приклади на тому, як живе Южноукраїнськ в державних та власних реформах. Ми не характерне місто для нашої країни, але дещо маємо сказати. Атомна енергетика в Україні розвивається і бажано аби ми знали перспективу і нашого, моно залежного міста. Це не тільки наше законне право, це ще і обов’язок Держави.
Наші неодноразові звернення до Уряду України і не тільки до нього, аби вони сказали нам, як будемо виходити на бюджетну перспективу, де лише через якихось 10 років буде припинено роботу першого енергоблоку, а там і інших, лишились без відповіді. Але ми не тільки будемо мати бюджетні втрати, буде скорочення персоналу на АЕС. Сучасним енергоблокам не потрібні по 2 тисячі працюючих на одиницю цієї потужності, там буде 0,5 тисячі персоналу на один енергетичний блок АЕС. Маємо знати, що у витратній економіці України на кожний її виріб витрачається в 2 – 4 рази більше електричної енергії ніж в розвинених країнах. Якщо налагодимо сучасне виробництво, то потужностей АЕС країні вистачить з запасом.
Отже. Є запитання. Скільки нових енергоблоків буде добудовано, наприклад на ЮУ АЕС, як буде фінансуватись 30-кілометрова зона, зона спостереження? Чи буде пільговим тариф на теплову енергію від АЕС? Чи всі обіцянки забудуться після виборів? Адже так вже було і не раз. Все це маємо обдумувати і при можливості задавати запитання нинішнім кандидатом у Верховну Раду України. Нам не потрібні їхні концерти перед виборами, ми хочемо знати наше завтра і наше майбутнє.
Є досвід Європи, де моно території, як наша, виводять з їх небезпечного, законодавче названого депресивного стану в його перспективі, через створення Технопарків, через активізацію зайнятості населення на інших сучасних виробництвах. Наша сировинна економіка є благодатним підґрунтям для таких рішень на державному рівні. Але маємо мовчання Уряду України.
Виконком міської ради чергове розробляє пропозиції на рівень їх розгляду депутатами нашої ради аби чергове звертатись до керівництва країни з названого питання і запрошує всіх бажаючих брати в цій роботі активну участь. Бажано чути думки і кандидатів, які виборюють право бути законотворцями у новому складі Верховної Ради України. Може і Миколаївська обласна рада та обласна державна адміністрація нам щось таке цікаве і корисне запропонують? Раніше наші пропозиції такого плану направлені до них були без відповіді.
Декілька слів про реформи. Головна - це децентралізація. Її основний лозунг – Ми Вам даємо кошти і повноваження, а Ви маєте нести відповідальність за результат. Що маємо по додатковим надходженням в бюджет нашого міста цього року, стан якого є характерним і до попередніх років дії децентралізації. Загальний вплив децентралізації – 2019 рік збільшено бюджет міста на 41,1 млн. грн.. і одночасно його зменшено за нормативом Уряду України на 54,5 млн. грн. Отримання державної медичної субвенції на потреби медичної реформи в місті дали – 28,8 млн. грн., а додаткові видатки з міського бюджету на потреби медичної реформи в прогнозі до кінця поточного року складуть 32.1 млн. грн. Аналогічна ситуація і з освітянською реформою, де бюджет міста до державної субвенції додає свої 26,7 мільйони гривні. В такому ж стані є і соціальна опіка, реформа ЖКГ та екологічні потреби на виконання відповідних нормативно-правових актів Держави.
Чи корисні вказані реформи за законами від Уряду та Верховної Ради України. Думається, що так. Але це не ті кошти, які потрібні для справжніх змін нашого життя на кращі очікування. Думаю, я вийшов на початок твердження того, що економіку країни потрібно кардинально змінювати. Багаті олігархи і в 10-ть їхніх життів не витратять набуті статки, так може настав час дати можливість жити всій країні просто гідним життям!? Нам лишається бути оптимістами та вчитись демократії нашого вибору.
Чим живе житлово-комунальна економіка нашого міста? В обслуговуванні наших багатоповерхівок відбувається конкуренція Керуючої компанії на базі КП ЖЕО і ОСББ. Процес створення нових суб’єктів в обслуговуванні житлових будинків є незалежним і в його рішення ніхто не має права втручатись. Що позитивного зробила міська рада. Це пільгова Програма підтримки ОСББ, мабуть краща в області. Але коштів на всі потреби не вистачає.
Причина вся та ж. Квола економіка країни. Вони, як раніше планувалось, мали б виділяти кошти з державного бюджету на ремонт кожного будинку перед його передачею в ОСББ, але не дають. Це помилка і певна омана нового розрекламованого Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку». Але це не одна проблема цього Закону.
У мене запитання. Уявімо, що до можливостей цього Закону всі будинки перейшли в ОСББ. Хто прийде на допомогу коли трапиться суттєва аварія на мережах якогось з будинків, чи буде пожежа в якійсь з квартир, а таке вже бувало, чи трапиться ще якась непередбачувана подія? За Законом це власність, в рамках якої мають вирішуватись всі проблеми. Адже задум Закону саме такий - розвантажити місцеві бюджети, а відтак і «Центральний» в Україні.
Така недодуманість чи навпаки задум вказаного Закону є, і це вже декілька разів давало про себе знати. Такі побоювання мені висловлювали, зокрема мешканці, які лишились в меншості при прийнятті рішення в створенні ОСББ. Ми самі у виконкомі міської ради відчуваємо необхідність готуватись до подібних ситуацій. Наразі нами відпрацьовується питання створення Сервісного центру надання послуг для будинків ОСББ. З цього питання пропозиції можна надавати в Управління економічного розвитку міської ради, телефон 2-11-24 і в Департамент інфраструктури міського господарства, телефон 5-56-37. Це спільна проблема і її потрібно вирішувати з врахуванням думок всіх зацікавлених сторін.
Є і така особливість цієї роботи. 12 будинків міста ще не визначились як вони будуть обслуговуватись, в Керуючій компанії чи в ОСББ. Їх сумніви зрозумілі. Вони вагаються – в ОСББ тариф менше, а побоювань більше. В Керуючій компанії тариф дещо більше, але тих же побоювань за непередбачувані обставини менше. Але обирати своє місце кожному будинку належить самостійно.
Не менше проблем і у міського КП ТВКГ. Невдовзі на розгляд депутатам міської ради буде запропоновано декілька варіантів виведення цього підприємства з його хронічно збиткової економіки. Але і в соціальній сфері є потреба робити нові кроки. Наприклад, життя підказує, що Департамент соціальних питань та охорони здоров’я потрібно поділити на два Управління – охорони здоров’я і соціальних питань. Кадровий склад першого, це переважно лікарі, другого – соціальні працівники. Такий проект рішення надійшов від депутатів міської ради.
Але не все так проблемно. Є і позитивні зрушення. Наприклад. Ми просунулись в роздільному поводженні з відходами. Стримує тільки брак потрібних коштів. Але маємо знати, що нова технологія, якщо її будемо застосовувати професійно, - це зниження тарифу і оздоровлення довкілля. У нас побудовано власну метрологічну лабораторію, є можливість дообладнати абонентський відділ в КП ТВКГ додатковим комплексом і поєднати їх з можливостями сучасної диспетчерської, що безумовно позитивне вплине на обґрунтованість комунальних тарифів. Ми помиляємось, коли не продовжуємо обладнання другої половини будинків міста лампами додаткового знезараження води питної. Це окрема тема і ми про наше здоров’я по якості питної води та відходів ще поговоримо додатково.
У нас намітилась перспектива зробити наші вулиці більш сучасними. Мова йдеться про зручне облаштування проспектів міста зонами відпочинку з додатковими квітниками, лавками, фонтанчиками, стаціонарними туалетами тощо. Мають оновитись і місця ринкової торгівлі. Наприклад, торгівельні ряди «Господар» отримують освітлення та додаткові місця торгівлі і це створить сприятливі умови торгівлі для дачників у вечірній час. Для водіїв теж плануються нові місця паркування та багато іншого зручного для всіх. Ми добудували наш Центр надання адміністративних послуг і збільшуємо кількість послуг, які надаються, - організовано надання 207-ми адміністративних послуг. Ведеться робота по запровадженню послуг по лінії МВС: реєстрація транспорту (першочергова) та заміна посвідчень водія (орієнтовно з жовтня 2019року). Наразі наш ЦНАП - один з кращих в країні.
На порядку денному лишається благоустрій. Нові модулі відходів на в’їздах в місто мають надати можливість дачникам та водіям з гаражних кооперативів не перевантажувати контейнери прибиральників вулиць і тротуарів. Ми плануємо збільшити кількість місць для паркування авто. Є в місті декілька територій, які взагалі нас не красять. Наприклад, колишній туалет біля АТБ. Його споруда і територія є в приватних руках і тут доведеться попрацювати юристам і депутатам. Але проблем в місті лишається ще багато. З вирішенням одних ми працюємо, інші ще є в черзі. Та це не означає, що ми не шукаємо шляхів їх вирішення окрім можливостей обмеженого бюджету.
Нажаль, так сталось, що ми змогли прийняти поточний бюджет міста лише в березні – травні 2019 року замість грудня 2018 року з відомих причин кризи в міській раді, де вона не працювала з листопаду 2018р. по березень 2019 року. І сьогодні далеко не всі набуті проблеми подолано. Але є певний оптимізм, що конструктивна більшість депутатів не здасть своїх позицій і місто зможе відчути дієвість ними очікуваних рішень.
В цій скороченій інформації питання подані в спрощенні, тому не будьте такими суворими в оцінці наданого матеріалу. Буде час і потреба для розкриття окремих тем достатньо детально то це буде зроблено. Маю сказати, що по кожній з актуальних проблем нашої громади відкрито її облік та здійснюється пошук засобів її вирішення. Принаймні перша сотня таких питань у виконкомі міської ради є на контролі. Ще чимало питань контролюються у виконавчих органах міської ради, а їх у нас з комунальними підприємствами та закладами 54 одиниці багато з яких мають юридичну самостійність і працюють автономно. Але критику ми сприймаємо любу, це одна з основ нашої роботи – знати більше ніж нам здається.
Наприклад. Я теж був і лишаюсь незручним для владних структур поза межами нашого міста. Наразі і в місті є сили, які все роблять аби під їхній вплив отримати більшість депутатів, бо це доступ до бюджету міста та і міський голова їм потрібен дещо «ручним» і це не секрет. Попереду буде багато різних подій. Але я, як відстоював інтереси громади Южноукраїнська, так і буду робити це надалі. Мене судами та іншими засобами мого відсторонення з посади, від можливості допомагати громаді нашого міста не залякати.
На завершення декілька слів, де мені задають запитання щодо обіцяних критеріїв на виборчий процес. Не агітував ні за кого, це заборонено Законом. Але на мій погляд, я буду орієнтуватись на кандидата з певним досвідом, на того, кого знаю по його виробничим чи публічним справам. Важливим є і буде його слово і діло вболівати за «свій округ». Думаю і Ви десь так орієнтуєтесь. Маємо робити свій вибір розумом і дружно йти на вибори.
Всі ми очікуємо нового, кращого життя, може дійсно не помилимось!?
Міський голова В. Пароконний