Міністерство охорони здоров’я України в рамках проведення медичної реформи змінило порядок виклику лікаря додому, у зв’язку з чим збільшилася кількість звернень мешканців міста Южноукраїнська щодо викликів лікаря на дім. Враховуючи дану ситуацію НКП «ЮУ МЦПМСД» надає наступну інформацію.
Проблема нагальна, очевидна і ще не вирішена. У розвинених країнах, чия, зокрема, медицина так нам подобається – в Америці, в Європі – деякі поняття, звичні для нас, – взагалі відсутні. Наприклад, там не знають, що таке «виклик лікаря на дім» у зв’язку з, скажімо, ГРВІ. Незалежно – дитина, дорослий, пенсіонер – іди особисто, власними ніжками на прийом. На відстані – нам дуже подобається їхня медицина – ефективна і передова, а на практиці, коли у нас в межах медреформи намагаються наблизитися до західних стандартів, у багатьох це викликає невдоволення і спротив. Що з тим робити?
Сезон захворюваності на грип та ГРВІ уже йде повним ходом. Та оскільки це перший «застудний» сезон після того, як почали діяти нові правила виклику лікаря на дім, то більшість громадян ще остаточно не розібралися — що і як тепер працюватиме, а ті, хто уже випробував ці правила, виявилися ними не надто задоволеними...
Звернення пацієнта обмежено годинами роботи закладу первинної медичної допомоги, а графік його роботи визначається власником такого закладу самостійно і заклад може відокремити час на прийом пацієнтів, час на телефонні консультації та час на відвідування пацієнтів вдома. Це необхідно для того, щоб пацієнти, які прийшли на прийом до лікаря не очікували поки він закінчить телефонну консультацію, і навпаки.
Кожен заклад, який надає первинну медичну допомогу, повинен надати пацієнтам можливість записатися на прийом до лікаря особисто, по телефону, або іншими засобами телекомунікації.
Лікар матиме можливість передзвонити пацієнту, детально обговорити симптоми, а також прийняти рішення про необхідність та час візиту до пацієнта. Звертаємо увагу на те, що раніше при записі реєстратурою в книгу запису викликів лікарів додому, лікар зобов’язаний був здійснити візит до пацієнта і відзвітуватися за кожним із записів. Тепер лікар має можливість відмовитися від виклику, і на підставі інформації, отриманої від пацієнта - прийняти зважене рішення – про необхідність виклику швидкої у разі гострого стану пацієнта, необхідність попереднього отримання аналізів, візиту пацієнта до лікаря в медичний заклад з метою проведення огляду з використанням спеціальних медичних приладів тощо. Лікар не буде звітувати про візити всіх пацієнтів, які звернулися з викликом. Все зведеться до інформації щодо загальної кількості дітей та дорослих, що звернулися з викликом, та кількості візитів до пацієнтів додому.
Лікаря, який не поспішає надавати особистий номер телефону, зрозуміти теж можна, адже маючи до 2000 пацієнтів, де гарантія, що йому телефонуватимуть лише за реальної потреби? Можливо, коли пацієнти і лікарі вже остаточно познайомляться одне з одним, складуть власне враження один про одного і призвичаїтися до нової системи, то стануть більше довіряти одне одному і такої проблеми не виникатиме. Вік пацієнта, віддаленість його місця перебування від місця прийому сімейного лікаря чи відсутність у пацієнта коштів на проїзд не можуть бути єдиними підставами для виклику та виїзду лікаря. Добре це чи погано – покаже час. Важко, а іноді практично неможливо по телефонному дзвінку оцінити стан пацієнта. Але сімейний лікар, якого обрав пацієнт і який роками вестиме сім’ї своїх пацієнтів знатиме їх індивідуальні особливості, реакції на захворювання та зможе прийняти зважене рішення, щоб своєчасно надати допомогу.
До категорії неекстреної медичної допомоги належать звернення стосовно пацієнта, стан якого не є невідкладним та супроводжується раптовим підвищенням температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі; головним болем, запамороченням, слабкістю; болем у попереку, суглобах (радикуліт, остеохондроз, артрит, артроз тощо); підвищенням артеріального тиску; больовим синдромом у онкологічних хворих; алкогольним, наркотичним, токсичним абсгинентним синдромом. Або ж зумовлений загостренням хронічних захворювань у пацієнтів, які перебувають під наглядом сімейного або дільничного лікаря з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишківника, хвороби нирок, суглобів тощо.
Отже, сімейний лікар НКП «ЮУ МЦПМСД» обов’язково виїздитиме за місцем проживання тільки до дітей, віком до 3-х років та до немічних людей похилого віку, по всім іншим категоріям населення – сімейний лікар (терапевт, педіатр) на власний розсуд приймає рішення щодо його виїзду за місцем проживання пацієнта тільки після консультації по телефону з пацієнтом та несе персональну відповідальність за прийняте рішення. Пацієнт обслуговується лікарем, з яким у нього укладена декларація. Якщо пацієнт не підписав декларацію з лікарем, то він обслуговується черговим лікарем.
З питань, щодо надання послуг первинної медичної допомоги НКП «ЮУМЦПМСД»
можна звертатися за телефонами:
4-62-07 – заступник головного лікаря з медичного обслуговування
4-64-30 ; 5-58-88 – реєстратура