Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 669-р «Про реалізацію пілотного проекту у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» з метою оптимізації процесу надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану та створення сприятливих умов для їх отримання запроваджено пілотний проект щодо подання заяв у сфері державної реєстрації актів цивільного стану через мережу Інтернет шляхом реєстрації на Веб-порталі «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану».
Потрапити на вказаний портал можна через офіційний сайт Міністерства юстиції України, або за посиланням: dracs.minjust.gov.ua.
Реєстрація користувачів Веб-порталу здійснюється шляхом заповнення реєстраційної форми, у якій обов'язково вказуються такі дані: прізвище, ім'я та по батькові; логін; адреса електронної пошти.
Після заповнення користувачем реєстраційної форми на електронну поштову скриньку, вказану при реєстрації, надсилається тимчасовий пароль, який користувач Веб-порталу самостійно змінює на постійний. Вхід до особистого кабінету користувача здійснюється із зазначенням відомого лише користувачу логіна та пароля. Доступ до електронних послуг Веб-порталу здійснюється за допомогою особистого кабінету користувача.
З використанням функціональних можливостей Веб-порталу користувач може:
1) заповнити заяву, передбачену законодавством у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, звернення для їх подальшого надсилання безпосередньо засобами Веб-порталу до відділів державної реєстрації актів цивільного стану;
2) надіслати до відділів державної реєстрації актів цивільного стану скан-копії документів, необхідних для державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, у форматі, придатному для роздрукування або зчитування цих документів в електронному вигляді;
3) здійснити попередній запис на відвідування відділу державної реєстрації актів цивільного стану із зазначенням зручних дати і часу;
4) оплатити з використанням платіжних систем послуги відділів державної реєстрації актів цивільного стану;
5) отримати консультації працівників відділу державної реєстрації актів цивільного стану щодо надісланих через Веб-портал заяв або звернень.
Заяви, подані через Веб-портал, повинні містити електронний цифровий підпис фізичної особи або бути підписаними під час її особистого звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Таким чином, подання до відділів ДРАЦС звернень щодо заяв у сфері державної реєстрації актів цивільного стану через мережу Інтернет не звільняє від необхідності особистого звернення користувача до відділу та подання ним документів, передбачених законодавством.
При цьому працівник відділу ДРАЦС, до якого подано відповідну заяву з накладенням електронного цифрового підпису або звернення щодо її формування, у день їх надходження або не пізніше наступного робочого дня у разі отримання поза робочим часом відділу перевіряє отримані документи та інформує фізичну особу про результати розгляду заяви та відсканованих копій документів (необхідність надання додаткової інформації або документів із зазначенням їх переліку; необхідність особистого звернення для підписання заяви, пред'явлення оригіналів документів; отримання свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану або витягів з Реєстру тощо).
Щодо можливості попереднього електронного запису на прийом до відділів державної реєстрації актів цивільного стану
З метою удосконалення порядку надання послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, а також створення для громадян зручних умов подання документів на державну реєстрацію актів цивільного стану та уникнення очікування ними у чергах, Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області пропонує скористатися послугою попереднього запису на прийом до відділів державної реєстрації актів цивільного стану Миколаївської області на офіційному сайті Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області, який створено на сайті Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області just-mykolaiv.gov.ua.
На сайті Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області розташоване віконце «Попередній запис на прийом до відділів ДРАЦС», після активації якого з’являється можливість запису на прийом а також перелік питань, віднесених до компетенції органів ДРАЦС, а саме: державна реєстрація актів цивільного стану про народження; державна реєстрація актів цивільного стану про смерть; державна реєстрація актів цивільного стану про шлюб; державна реєстрація актів цивільного стану про розірвання шлюбу; державна реєстрація актів цивільного стану про зміну імені; внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання; повторна видача документів про державну реєстрацію актів цивільного стану (свідоцтв та витягів з державного реєстру актів цивільного стану громадян); інше.
З переліку питань потрібно обрати необхідне, після чого обираємо відділ державної реєстрації актів цивільного стану до якого є потреба звернутися, а також зручну дату і час. Після чого додаємо інформацію про персональні дані заявника: прізвище, ім’я по батькові, телефон, e-mail, додаткову інформацію, в разі необхідності.
На цьому ж сайті можна скористатись послугою щодо обрання дати державної реєстрації шлюбу.