Навчальний семінар пройде в два етапи. Перший - для фахівців і керівників пілотної станції (ЮУАЕС), які беруть участь у процесі розслідування подій на різних рівнях і входять до ради з культури безпеки. Другий - для представників дирекції НАЕК «Енергоатом» і непілотних атомних станцій. Він пройде в м.Київ. Лекції проводять німецькі експерти, що представляють українсько-німецький консорціум, який переміг у тендері на впровадження проекту Євросоюзу.
Учасників першого етапу навчання поділили на дві групи. До першої увійшли керівники підприємства, що визначають політику управління АЕС і приймають остаточні рішення, другу групу представляють керівники підрозділів і фахівці. На семінарі представлена інформація щодо основних принципів застосування політики непокарання та кращого міжнародного досвіду в ядерній галузі. Продемонстровано також проект пропозицій щодо політики та принципів стратегії зменшення помилок персоналу і заохочення добровільного інформування про свої помилки та невідповідності на станції. Під час презентацій обговорюються результати аналізу поточної ситуації в ДП НАЕК «Енергоатом» і на Южно-Українській АЕС щодо політики, практики та норм, що забезпечують підтримку підходів непокарання за ненавмисні помилки, зроблено аналіз причин їх неефективності. У планах заходу передбачено практичне заняття з цієї тематики.
«Цей семінар спрямований на те, щоб керівники розклали свої проблеми на складові та виділили пріоритети у царині підвищення ефективності роботи, визначили мотивації, що спонукають персонал, - зазначає заступник начальника навчально-тренувального центру, технічний керівник проекту від ЮУАЕС Дмитро Шаміс. - Ми очікуємо, що навчання дасть інформацію, за допомогою якої можна буде відкоригувати вже існуючу на ЮУАЕС стратегію роботи з персоналом, виробити баланс між довірою та контролем, а також дізнатися, як цю довіру стимулювати. Цьому присвячений окремий блок семінару. Сподіваюся, що ті знання, які керівники та ключові фахівці отримають під час навчання, стануть для них корисними».
Серед очікуваних результатів семінару - введення в дію стратегії зменшення кількості помилок, пов'язаних з людським чинником, і реалізація політики заохочення добровільних повідомлень персоналу про всі види невідповідностей.
Майданчик ЮУАЕС у даному випадку призначено пілотним не випадково. У 2004-2010 рр. тут уже реалізовувався проект щодо використання досвіду з врахуванням людського чинника. Головною його особливістю було застосування підходу, за яким формується зацікавленість персоналу у встановленні причин допущених помилок для запобігання їх повторення.
Новий проект, що стартував у листопаді 2013 р., більш масштабний, носить системний характер і забезпечує наступність роботи в царині людського чинника. Він передбачає передачу міжнародних напрацювань з врахування впливу людського чинника на безпеку енергоблоків, ознайомлення вищої ланки управління АЕС з кращими практиками, розробку єдиної бази даних з обліку подій, пов'язаних з людським чинником, а також комплекту настанов з впровадження цього інформаційного продукту.
У НАЕК «Енергоатом» існує нормативна база з класифікації та розслідування подій, аналізу корінних причин, кодування подій і звітності. Проте ці напрямки не інтегровано в єдину систему. Проект «м'якої» допомоги Єврокомісії сприятиме такій інтеграції. Зрештою це дозволить приділяти питанням людського чинника увагу, що відповідає європейським стандартам. Саме таку мету переслідує міжнародний проект «Підвищення безпеки АЕС за рахунок поглибленого розуміння впливу «людського чинника». На даний момент виконано два з семи запланованих у ньому завдань - розглянуто та оцінено поточну ситуацію в системі зворотного зв'язку щодо досвіду експлуатації, визначено необхідні заходи для її вдосконалення та розвитку, відбулася навчально-ознайомлювальна поїздка фахівців Южно-Української атомної станції на АЕС Німеччини.
Сьогодні вже розпочато роботу з виконання четвертого та п'ятого завдань проекту, що передбачають розробку єдиної системи зворотного зв'язку і вдосконалення існуючих у НАЕК «Енергоатом» баз даних з досвіду експлуатації. Повне завершення всіх семи етапів проекту заплановано на 2016 рік.