17 квітня на Южно-Українській АЕС відбулася нарада з питань ліцензування палива модифікованої конструкції (ТВЗ-WR) виробництва компанії "Westinghouse". У ній взяли участь представники Міністерства енергетики та вугільної промисловості, дирекції ДП НАЕК "Енергоатом", фахівці Южно-Української та Запорізької АЕС, а також Науково-технічного комплексу "Ядерний паливний цикл" Національного наукового центру "Харківський фізико-технічний інститут" (НТК "ЯПЦ" ННЦ ХФТІ).
Южно-Українську АЕС було визначено пілотною станцією в рамках реалізації Програми кваліфікації ядерного палива для АЕС України, мета якої - диверсифікація паливних поставок для вітчизняних ядерних реакторів. У режимі дослідно-промислової експлуатації тепловиділяючі збірки виробництва компанії "Westinghouse" (ТВЗ-W) на ЮУАЕС працюють з 2005 року.
Під час перевантажувальних кампаній 2012 і 2013 років було виявлено ТВЗ-W з деформованими дистанціонуючими решітками (елементи каркасу ТВЗ-W). Незважаючи на ушкодження дистанціонуючих решіток, паливні елементи в цих ТВЗ-W були герметичними і виходу радіоактивних продуктів ділення з них не було зафіксовано.
За результатами розслідування цієї події, компанією "Westinghouse" у співпраці з фахівцями ДП НАЕК "Енергоатом" і НТК "ЯПЦ" ННЦ ХФТІ було розроблено рішення щодо зміцнення та зміни елементів конструкції ТВЗ-W, спрямовані на виключення їх ушкоджень під час транспортно-технологічних операцій.
Рішення з доопрацювання конструкції ТВЗ-W були викладені в концептуальному технічному рішенні, пояснювальній записці та в плані ліцензування зі впровадження палива допрацьованої конструкції. На даний момент ці документи узгоджено з Держатомрегулювання та згідно з ними ведуться роботи.
На початку травня 2014 року компанія "Westinghouse" планує завершити весь цикл стендових випробувань допрацьованої конструкції (ТВЗ-WR) з подальшим наданням результатів випробувань до ДП НАЕК "Енергоатом" і в Держатомрегулювання.
Під час наради 17 квітня обговорювалися питання виконання програми ліцензування ТВЗ-WR на енергоблоці №3 ЮУАЕС і результати попередніх випробувань цієї конструкції. Южно-українські фахівці доповіли про впровадження стенду інспекції та ремонту палива компанії "Westinghouse". Це обладнання придбано НАЕК "Енергоатом" у 2013 році. Воно дозволяє не лише проводити поглиблене обстеження стану паливних збірок, а й виконувати їх ремонт - у разі потреби за його допомоги можна буде замінювати негерметичні тепловиділяючі елементи в ТВЗ. Першу частину можливостей нового стенду під час перевантажувальної кампанії минулого року випробувано в повному обсязі. На ньому пройшли перевірку не лише відібрані касети "Westinghouse", які перебували в експлуатації, а й одна з шести збірок цієї фірми, що відпрацювали в 2005-2010 рр. і сьогодні знаходяться в басейні витримки. Що стосується другого призначення нового обладнання, то монтаж ремонтної частини стенду буде виконано під час планово-попереджувального ремонту 2014 року.
У перерві наради ситуацію з розробкою та впровадженням ТВЗ-WR відомчим ЗМІ прокоментувала виконавчий директор з ядерної та радіаційної безпеки і науково-технічної підтримки ДП НАЕК "Енергоатом" Наталя Шумкова.
Приводимо фрагмент інтерв'ю з Н.Шумковою.
Кор.: - Що можна сказати про якості модифікованої касети "Westinghouse"?
Н.Шумкова: - Сьогодні на нараді представлено результати як за нейтронно-фізичними, так і за механічними характеристиками касети, які дозволяють зробити висновки про те, що проведені модифікації значно поліпшили споживчі властивості цієї касети. Передусім, внесено значні зміни в дистанціонуючу решітку паливної збірки, що дозволило зробити її міцнішою. Крім того, вдосконалено конструкцію голівки та хвостовика касети. Усе це дасть можливість уникнути проблем під час взаємодії цих збірок зі збірками російського виробництва. Виконані та виконуються великі інженерні роботи. На сьогодні ведеться розробка звіту з обґрунтування безпеки експлуатації цієї збірки.
Кор.: - Декілька слів про договір на постачання модифікованого палива.
Н. Шумкова: - Договір був підписаний у 2008 році і він охоплював обсяг поставок - по три поставки протягом 5 років, тобто 15 паливних завантажень. Оскільки у нас були проблеми, пов'язані з перевантаженням палива, поставки ТВЗ-W було припинено. Контракт ніколи не розривався, було взято так званий технічний тайм-аут, під час якого ведуться проектні роботи з удосконалення конструкції паливної збірки.
Кор.: - Але нове паливо може бути завантажене до активної зони лише після його ліцензування українським регулятором - Держінспекцією ядерного регулювання?
Н. Шумкова: - Безумовно. Не може бути здійснено жодних операцій з цим паливом до того, як регулюючий орган не погодить нам повністю технічне рішення, що передбачає його завантаження. Іншими словами, поки не буде повністю обґрунтовано як безпеку поводження з паливом, тобто транспортні операції, так і безпеку його експлуатації. Мають бути представлені всі механічні, міцнісні, гідравлічні, нейтронно-фізичні розрахунки.
Не буде дозволу регулятора - не буде завантаження. Отже, буде продовжено роботу.
Кор.: - За оптимістичними прогнозами, коли нове паливо може надійти на АЕС?
Н. Шумкова: - Перше завантаження ТВЗ-WR очікується під час планово-попереджувального ремонту на третьому енергоблоці Южно-Української АЕС (пілотний блок у рамках проекту впровадження палива "Westinghouse" - кор.). Він розпочнеться в кінці 2014 року з переходом на 2015 рік, тобто фактично паливо має піти в зону вже в 2015 році.