Законодавча неврегульованість нових економічних відносин в Україні, недосконалість і суперечності в чинному законодавстві, посилення корупційних тенденцій в структурі державного управління, інші соціальні та економічні процеси, властиві перехідному періоду, створили сприятливі умови для зростання економічної злочинності. Кількість зареєстрованих злочинів у сфері економічної діяльності за останні роки збільшилося більш ніж удвічі.
До однієї з найкриміналізованіших на сьогодні відноситься сфера зовнішньоекономічної діяльності. Найбільшу суспільну небезпеку у сфері зовнішньоекономічної діяльності представляє контрабанда. Під контрабандою в законодавстві України розуміється переміщення певних предметів через митний кордон України поза митним контролем або з
приховуванням від митного контролю. Суспільна небезпека контрабанди полягає в тому, що при протиправному переміщенні через митний кордон України товарів та предметів порушується порядок державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, який в себе включає загальний, а по відношенню до окремої групи товарів та предметів – спеціальний порядок переміщення їх через кордон. Таким чином, контрабанда завдає прямих економічних збитків державі, пов’язаних із несплатою мита, інших податків (платежів) як під час перетинання митного кордону України, так і у зв’язку з реалізацією контрабандних товарів на території України чи за її межами. Крім того, контрабанда заподіює шкоди встановленому порядку управління, посягає на національну культурну спадщину українського народу, може зашкодити відносинам України з іншими державами. Вона сприяє незаконному обігу в Україні і світі наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, може завдавати невиправної шкоди здоров’ю та життю людей, а також – співпраці у боротьбі з міжнародним наркобізнесом.
Надійні дані щодо обсягів контрабандних потоків на територію України відсутні. Відсутній також і порівняльний аналіз за регіонами з урахуванням їх специфіки. Особливий інтерес у цьому сенсі викликають великі транспортні вузли, де перетинаються різні види транспорту (морський, залізничний, автомобільний) і де проходить велика кількість транзитних вантажопотоків через територію.
Протидія контрабанді вимагає комплексного підходу до рішення існуючих проблем. Перш за все, держава повинна створити умови для зацікавленості суб’єктів господарської діяльності в легальному проходженні вантажів і товарів через кордон.
Зарадити криміногенній ситуації, яка склалася у зовнішньоекономічній діяльності, можливо тільки за умови створення належної правової бази, значного підвищення рівня професійної підготовки працівників митної служби, здійснення безкомпромісної боротьби з проявами корупції. Створення у великих транспортних вузлах (природно, за наявності відповідної наукової бази) координаційних науково-дослідних центрів по боротьбі з контрабандою дозволить за достатньо короткий термін отримати такі результати:
– зниження рівня контрабанди при експортно-імпортних операціях;
– скорочення часу очікування митного огляду і в цілому – транзитного часу перевезення вантажів;
– підвищення рівня економічної безпеки і зниження рівня шахрайства і злочинності на транспорті;
– посилення транзитної репутації Української держави;
– збільшення бюджетних надходжень від митних зборів;
– підвищення економічної ефективності зовнішньоекономічних зв’язків України і транзиту вантажів інших країн через її територію.