Демократичні зміни в українському суспільстві зумовили нові соціальні процеси, що торкнулися уваги й відношення держави до дітей з обмеженими фізичними і психічними можливостями, зокрема дітей-інвалідів, й передбачають забезпечення їм гідного життя як повноправних членів суспільства відповідно до їх можливостей, індивідуальних здібностей. Чисельність інвалідів в Україні з кожним роком зростає, як і в усьому світі та країнах ближнього зарубіжжя, і на даний час їх чисельність складає близько 2,7 млн., в тому числі 165 тис. дітей-інвалідів. За останнє десятиріччя частка громадян цієї категорії в загальній структурі населення України збільшилась з 4 до 6 відсотків.
Якщо раніше дитина з тяжкими фізичними та розумовими вадами могла викликати лише співчуття, то тепер в більшості країн таку дитину вважають рівноправним громадянином. Якщо раніше її розглядали як потребуючу допомоги та догляду в системі послуг, то тепер – як незалежну, але потребуючу супроводу та підтримки. Всі ці зміни у відношенні до людей з порушеннями у розвитку пов’язані з інтенсивними прогресивними процесами останніх десятиліть у США, Західній Європі, а також починаючи з середини 90-х років минулого століття і на пострадянському просторі. Не оминули ці процеси і наше місто.
З метою соціальної адаптації дітей-інвалідів раннього віку у м. Южноукраїнськ з 1997 року функціонує відділення соціальної реабілітації. На даний час відділення соціальної реабілітації дітей – інвалідів є структурним підрозділом комунального закладу «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Южноукраїнська» управління праці та соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради. Відділення створено у формі комунальної установи, що немає на меті отримання прибутку, для перебування дітей – інвалідів, які мають відповідні медичні показання і потребують спеціальних умов для одержання соціальної реабілітації.
Більшість наших вихованців мають виражені порушення психофізичного розвитку. Корекційна освіта дітей з обмеженими психофізичними можливостями є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Навчання та виховання в корекційних групах, в реабілітаційних установах є єдиною можливістю для такої дитини отримати досвід, долучитися до суспільного життя, набути впевненості, свободи мислення, максимально можливої самостійності. Реалізацію допомоги таким дітям в отриманні доступної їм освіти, в становленні їх як особистості беруть на себе освітні та соціальні заклади.
На сьогоднішній день у відділенні соціальної реабілітації перебуває 14 дітей – інвалідів віком від 4 до 11 років. З дітьми проводяться групові та індивідуальні заняття з навчання основних соціальних навичок (особиста гігієна, самообслуговування, пересування, спілкування, автономне проживання в суспільстві), заходи з психологічної реабілітації (згідно з психокорекційними методиками), заходи з педагогічної реабілітації (запровадження інтегрованого навчання дітей, які потребують корекції розумового розвитку, в тому числі заходи з логопедичної корекції). Для надання більшої кількості реабілітаційних послуг дітям з особливими потребами в поточному році до штатного розпису було введено по 0,5 штатної одиниці – вчителя-логопеда та практичного психолога та 0,25 штатної одиниці – музичного керівника.
Для розвитку соціально-культурної складової розвитку дітей згідно з перспективним планом роботи відділення в 2013 році діти, які проходять реабілітацію у відділенні, відвідали загальноміські заходи, присвячені новорічним та різдвяним святам, проведено тиждень мистецтва „Зиму проводжаємо – весну зустрічаємо”, 2 дітей прийняли участь у міському конкурсі робіт декоративно-прикладного мистецтва «Повір у себе, і в тебе повірять інші», організовано тематичне свято до Міжнародного жіночого дня „З мамами нам веселенько, розважаємось раденько”, виставку дитячих робіт „Подарунок для матусі”, до Міжнародного дня захисту дітей проведено святкову розвагу „Красне літечко надворі”, виставку дитячих робіт «Країна дитинства – країна добра», діти взяли участь у тетралізовано-розважальній програмі до Дня захисту дітей в Центрі дитячої та юнацької творчості.
З метою визначення психофізичного розвитку дітей та їх подальшого освітнього шляху 9 дітей-інвалідів відділення обстежено та проконсультовано фахівцями психолого-медико-педагогічної консультації.
Для батьків проведено консультацію „ Показники готовності до школи дітей шести років за Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні”, батьківські збори з показом заняття в різновіковій групі.
Медичний супровід здійснюється на базі оздоровчо-реабілітаційного комплексу „Іскра” двома курсами по програмі «Турбота» у розмірі 7 тис. грн. на рік. У 2013 році діти пройшли курс оздоровлення з 03.04 по 18.04 і отримали наступні послуги: масаж, парафіно-воскові та грязеві аплікації, інгаляції, фітотерапія, електрофорез, лазерна терапія, газокамера, лікувальні вани, кисневий коктейль, ЛФК, УЗД.
Для кожної дитини-інваліда у відділенні передбачено навчальний сніданок у розмірі 3 грн. на день. Медичний супровід та навчальний сніданок здійснюються за рахунок коштів з міського бюджету в рамках виконання міської комплексної програми «Турбота».
На жаль, зростання хронічної та поєднаної патології призводить до поглиблення процесу інвалідизації дитячого населення.
Питома вага дітей-інвалідів, які проживають в м. Южноукраїнськ, інвалідність яких пов’язана з патологією нервової системи, складає 16,8 %, а разом з інтелектуальними розладами, розладами психіки та поведінки – майже 29%. А це близько 40 соціально дезадаптованих дітей-інвалідів.
На сьогоднішній день у будівлі за адресою: вул. Молодіжна, 5а частково завершено ремонтні роботи, що вже дає змогу для переведення в нове приміщення та розширення відділення соціальної реабілітації для комплексного, комбінованого застосування засобів соціально-педагогічної та психологічної реабілітації, що сприятиме підвищенню компенсаторно-адаптаційних можливостей організму дітей, розвиток навичок та вмінь, необхідних у повсякденному житті та трудовій діяльності, що в кінцевому підсумку підвищить якість життя дітей-інвалідів, а також соціально-психологічну підтримку та повернення до суспільно-корисної праці батьків, які виховують дітей-інвалідів.