Із прийняттям Закону України «Про доступ до публічної інформації» органи влади стають відкритішими та прозорішими для громадян. Відтепер більшість інформації, якою володіють органи влади, стає доступною для громадськості. Кожен може у стислі терміни отримати необхідну інформацію або копії документа, надіславши відповідний запит або ознайомившись з ним на офіційному веб-сайті відповідного органу влади.
Від якісної та ефективної організації доступ до публічної інформації залежить довіра громадян до органів влади.
На практиці податківці Южноукраїнської ОДПІ часто стикаються з такими випадками, коли посилаючись на положення Закону України «Про доступ до публічної інформації» запитувачами вимагається інформація, правовідносини якої не підпадають під регулювання цього Закону.
Такі форми правовідносин і інформаційній сфері, як звернення громадянина, запит/вимога суб’єкта владних повноважень, податкові консультації та запит на інформацію різняться за правовими підставами, предметом, вимогами щодо форми, порядку оплати. Окрім того, потреба в розмежуванні форм правовідносин передбачена ст.. 2 Закону України «Про доступ до публічної інформації», яка визначає, що цей закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб’єктами владних повноважень при здійснення ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальними законами.
Звернення громадян регулюються спеціальним Законом – «Про звернення громадян», запит на інформацію – Законом України «Про доступ до публічної інформації», питання надання податкових консультацій та їх статус визначено главою 3 (статті 52-53) розділу ІІ Податкового кодексу України, а запит (вимога) суб’єкта владних повноважень – спеціальними законами про статус та повноваження відповідних суб’єктів владних повноважень.
Доступ до публічної інформації