Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Захист прав і свобод громадян

13.12.2010
Юридичний відділ виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради

Конституція України, а також закони України "Про звернення громадян", „Про попередження насильства в сім‘ї”, положення Земельного кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України та Кримінально-процесуального кодексу України значно розширили можливості громадян щодо судового захисту їх прав і свобод від неправомірних рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних, посадових і службових осіб у сфері управлінської діяльності.
Відповідно до статті 16 Закону України „Про звернення громадян” скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду. Не всі звернення підлягають розгляду в порядку Закону України „Про звернення громадян”. Так, наприклад, Земельним кодексом України (пунктом 9 статті 123) передбачено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.
Скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками.
Законодавством також передбачено розгляд звернень громадян, щодо попередження насильства в сім‘ї. Так Закон України “Про попередження насильства в сім’ї” визначає органи й установи, на які покладається здійснення заходів для запобігання насильству в родині. До них відносяться спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань запобігання насильству в родині, служба дільничних інспекторів міліції та кримінальна міліція у справах неповнолітніх, органи опіки та піклування, спеціалізовані установи для жертв насильства в сім’ї.
У Законі зазначені підстави для вжиття заходів з попередження насильства в сім’ї, а саме:
- заява про допомогу жертви насильства в сім’ї або члена сім’ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства;
- висловлене жертвою насильства бажання на вжиття заходів з попередження насильства в сім’ї у разі, якщо повідомлення або заява надійшли не від нього особисто;
- отримання повідомлення про застосування насильства в сім’ї або реальної загрози його вчинення стосовно неповнолітнього чи недієздатного члена сім’ї.
Заява та повідомлення про застосування насильства в сім’ї або реальної загрози його вчинення приймаються за місцем проживання постраждалого спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань попередження насильства в родині, службою дільничних інспекторів міліції або кримінальною міліцією по справах неповнолітніх органів внутрішніх справ.
Орган, до якого надійшло таке звернення, розглядає заяву чи повідомлення та вживає в межах своїх повноважень передбачені законом заходи з попередження насильства в сім’ї.
Найрезультативнішим видом звернення до державних та недержавних установ та організацій є письмове. Для того, щоб звернення було вчасно розглянуто і отримано на нього відповідь, необхідно дотримуватися наступних правил.
Звернення повинно бути адресовано посадовій особі, в компетенції якої прийняття рішення щодо такого звернення. Обов’язково треба вказати дату подання звернення, повне ім’я, адресу та телефон особи, що звертається. У назві звернення необхідно вказати його тип – скарга, повідомлення, заява.
Викладаючи зміст звернення, треба чітко та послідовно формулювати всі суттєві обставини і вимоги викладати такі факти, що можуть бути підтверджені документально чи іншими об’єктивними доказами. Надсилати письмове звернення краще цінним листом з повідомленням про доставку. Якщо подається письмове повідомлення через канцелярію чи інший уповноважений приймати заяви орган, треба прослідкувати, щоб на копії заявника залишили вхідний номер документу та дату надходження, а також прізвище особи, що його прийняла.
Коли скарги, що відправляються до органів прокуратури чи МВС, не задовольняються Ви маєте право оскаржити таку відмову до суду.
Постанову слідчого і органу дізнання про відмову в порушенні кримінальної справи може бути оскаржено відповідному прокуророві, а якщо таку постанову винесено прокурором – вищестоящому прокуророві. Відповідно до статті 2361 Кримінально-процесуального кодексу України скарга на постанову органу дізнання, слідчого або прокурора про відмову в порушені кримінальної справи подається особою, інтересів якої вона стосується, або її представником до суду за місце розташуванням органу, який винесла постанову, протягом семи днів з дня отримання копії постанови чи повідомлення прокурора про відмову в скасуванні постанови.