
Допомога вогнеборцям
13.06.2025 ФОП Черкас Андрій Богданович за ініціативи управління соціального захисту нас...
Res --> 1
Що таке ефективні комунікації, які вони бувають, як їх налагодити, як долати комунікаційні бар’єри, як правильно ставити запитання, надавати та отримувати конструктивний фідбек…
Комунікація – один з основних способів взаємодії людей. Комунікації з колегами, керівниками, партнерами, клієнтами, контрагентами, підрядниками є невід’ємною частиною системи менеджменту загалом і, зокрема, управління безпекою праці і здоров’я на роботі (БЗР). Потоки інформації пронизують усю діяльність організації. У системі комунікацій важлива кожна дрібниця: манера спілкування, як ми ставимо запитання, організовуємо фідбек, наскільки своєчасно, дохідливо і в повній мірі доносимо інформацію. Нерідко працівники виконують завдання, проте не інформують про хід їх виконання або недостатньо про них розповідають причетним до цієї ж роботи колегам, партнерам, керівникам. Через це виникають непорозуміння, конфлікти.
Спілкуватися на робочі теми дуже важливо, водночас, потрібно дотримуватися балансу в тому, що потрібно розповідати, а що ні. Скажімо, деякі питання стосуються стратегічних цілей, інші є комерційною таємницею тощо. Тому організація має вибудовувати таку систему комунікації, щоб усі її підрозділи, зокрема й відповідальні за БЗР, продуктивно та злагоджено працювали.
Комунікації на підприємстві, в організації, охоплюють:
Комунікації є процесами зв’язку всередині підприємства, а також між організацією та зовнішнім середовищем. Усередині підприємства є комунікації формальні та неформальні. Формальні – це передача та обмін офіційною інформацією в структурі організації, що служить для виконання функцій, обов’язків і завдань. Неформальні комунікації – обмін інформацією поза каналами, передбаченими організаційною структурою, тобто не санкціоновані менеджментом. Завдяки їм працівники мають змогу задовольняти потреби у соціальній взаємодії.
Неформальні комунікації становлять до 70% від усіх внутрішніх комунікацій. Вони можуть поліпшувати діяльність організації через створення альтернативних, зазвичай більш ефективних каналів обміну інформацією. Нехтувати ними не можна. Система неформальних комунікацій має чимало переваг і може доповнювати формальні канали комунікації, оскільки в ній швидко передається інформація, система оперує найсвіжішими новинами, завдяки їй можна отримати чимало корисної для прийняття зважених рішень інформації.
Комунікація всередині організації – це не лише формальні політики, стратегії, офіційні розсилки чи наради. Це всі взаємодії людей – розмови за кавою, спільне дозвілля, гумор, підтримка.
Ключові принципи для планування внутрішніх комунікацій:
Знизу вгору доходить не більше ніж 10% інформації
Формальні комунікації поділяють на вертикальні, горизонтальні та діагональні.
До вертикальних належать комунікації між працівниками, які перебувають на різних щаблях управління та інформаційних потоків. Наприклад, між топменеджером і начальниками відділів, керівником відділу та підлеглими тощо. Такі комунікації допомагають пов’язувати різні рівні організації, координувати їх діяльність. Вертикальна комунікація не дуже ефективна. Як показують дослідження, тільки 20–25% інформації, що виходить від вищої управлінської ланки, доходить до безпосередніх виконавців і вони її правильно розуміють.
Слід урахувати, що важливою є не лише організація потоків інформації згори вниз, але й знизу вгору, тобто налагодження ефективного зворотного зв’язку. Такими каналами передається інформація від підлеглих до керівників. У багатьох організаціях її недооцінюють, зокрема, через те, що підлеглі схильні применшувати свої помилки і перебільшувати досягнення. За результатами досліджень, до керівників компаній доходить не більше як 10% інформації від працівників.
Горизонтальні комунікації здійснюються між працівниками, які перебувають на одному рівні ієрархії. Такий обмін інформацією забезпечує координацію діяльності, наприклад, між менеджерами з маркетингу, фінансів і виробництва. Ефективність горизонтальних комунікацій, згідно з дослідженнями, сягає 90% і пояснюється значним рівнем розуміння працівниками характеру роботи своїх колег і проблем, що виникають у функціонуванні суміжних підрозділів.
Діагональні комунікації є поєднанням вертикальних і горизонтальних, і здійснюються між працівниками, які перебувають на різних рівнях ієрархії. Наприклад, коли взаємодіють працівники різних відділів, які перебувають на різних щаблях. Скажімо, начальник одного відділу – з працівником іншого відділу. Це також зв’язки між лінійними підрозділами, якщо один з них є головним з певної функції.
У процесі створення і налагодження системи комунікації на підприємстві, орієнтованої, зокрема, на підтримку ментального здоров’я, треба прагнути, аби вона відповідала таким принципам:
Немає бар’єрів, які не можна подолати
Незважаючи на те, що люди використовують різноманітні засоби комунікації (мова, міміка, жести, листування, повідомлення), уникнути комунікативних бар’єрів (перешкод па шляху передачі інформації від комунікатора (відправника інформації) до реципієнта (одержувача) неможливо. Спілкуванню в організаціях можуть перешкоджати соціальні та психологічні бар’єри. У першому випадку комунікація виявляється недостатньо розвиненою через належність партнерів до різних соціальних груп, рівнів управління та сфер діяльності. У другому – бар’єри виникають через індивідуальні психологічні особливості, симпатії чи антипатії, відвертість чи її відсутність.
Причини виникнення комунікаційних бар’єрів
Комунікативні бар’єри є однією з причин виникнення і розгортання в організаціях напружених ситуацій і конфліктів. Вони негативно впливають на міжособистісні стосунки, емоційний стан, ступінь задоволення роботою персоналу, призводять до зниження результативності діяльності працівників, а отже – усієї організації. Тому їм потрібно запобігати, зокрема, усувати причини, через які вони виникають.
Головна функція мови не мислення, а спілкування
Мова визначає мислення або впливає на те, як люди мислять і пізнають світ. Таке твердження було популярне раніше. Дослідники з Массачусетського технологічного інституту та Каліфорнійського університету в Берклі проаналізували дані з галузі неврології та суміжних дисциплін за останні 20 років. І навели докази того, що в сучасному світі мова насамперед потрібна людині для комунікації, а не для мислення. Відповідну наукову статтю опублікував журнал Nature.
Дані досліджень афазії (локальної відсутності або розладу мовлення з порушенням сприйняття мови та збереженням слуху) показали, що всі вивчені форми мислення можливі без мови. Функціональна магнітно-резонансна томограма виявила, що в різних формах мислення та аргументації не бере участі мовна мережа. Це частини мозку, які відповідають за обробку значень слів та зв’язків між ними. Крім того, згідно з оглядом досліджень, збереження лінгвістичних здібностей людини не означає відсутності проблем із мисленням, хоч і може полегшити деякі когнітивні процеси.
Учені дійшли висновку, що мова не є основою для розумових процесів. Але вона дала змогу передавати набуті знання з покоління в покоління і змінила людську культуру. Отже, головною функцією мови виявилося спілкування.
Джерело: За матеріалами журналу «Охорона праці»
13.06.2025 ФОП Черкас Андрій Богданович за ініціативи управління соціального захисту нас...
Реабілітація дітей з інвалідністю – це відшкодування вартості реабілітаційних послуг для дітей...
Минулого тижня відбулося два виїзди мультидисциплінарної команди комунального закладу &laq...
Згідно зі статтею 19 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 року № 504/96-ВР дода...
З 1 липня 2025 року набирають чинності зміни до порядку оформлення та видачі довідки про взяття...
Наші батьки - найближчі до нас люди в усьому світі. Тато і мама - найперші слова, які в більшості ми...
Управління соціального захисту населення Південноукраїнської міської ради долучилося до інформаційно...
Юридичні та практичні аспекти проведення оцінювання повсякденного функціонування в...
Український ветеранський фонд зарошує ветеранів і ветеранок, військових та членів їхніх сімей на без...
Щороку 12 червня у світі привертається увага до проблеми, яка залишається актуальною і болючою &mdas...