Південноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Верифікація та припинення державних соціальних допомог

11.06.2025
Управління соціального захисту населення Південноукраїнської міської ради

Державні соціальні допомоги є важливою частиною соціальної політики України, забезпечуючи фінансову підтримку громадянам у складних життєвих обставинах, таких як безробіття, інвалідність чи догляд за дітьми. Однак для забезпечення ефективності та справедливості цієї системи існують механізми припинення виплат, перевірки та повернення надміру виплачених коштів. Ключовим механізмом є верифікація даних для забезпечення справедливості та відповідність законодавству.

Верифікація — це процес аналізу рекомендацій, отриманих від державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України», та перевірки достовірності даних, наданих отримувачами. Метою є виявлення випадків, коли допомога була призначена неправомірно.

Верифікація є важливим інструментом для забезпечення достовірності даних, наданих отримувачами соціальної допомоги. Вона включає:

  • Аналіз особових справ, тобто перевірка документів і даних, поданих заявниками.
  • Збір та аналіз інформації про доходи, майно та інші обставини, що впливають на право на виплати.
  • Співставлення з державними реєстрами, тобто перевірка інформації про доходи, майно чи транспортні засоби через бази даних.
  • Перевірку даних через співпрацю з іншими державними органами, такими як Державна прикордонна служба для підтвердження перебування за кордоном.

Державні соціальні допомоги можуть бути припинені з різних причин. Основними випадками є:

  • Втрата права на допомогу: Отримувач більше не відповідає критеріям, наприклад, через підвищення доходу, зміну майнового стану чи сімейних обставин.
  • Виявлення шахрайства або зловживань: Якщо особа свідомо надала недостовірні дані або приховала інформацію, що впливає на право отримання виплат.
  • Помилки у призначенні: Виплати можуть бути припинені, якщо допомога була призначена помилково через технічні чи адміністративні збої.

Наприклад, якщо громадянин не повідомив свій статус фізичної особи підприємця, як у випадку з громадянкою П., що призвело до неправильного розрахунку допомоги, виплата була припинена та перерахована, що призвело до боргу, або не повідомлення громадянкою Щ. інформації про наявність двох транспортних засобів, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 15 років, згідно даного випадку громадянка Щ. взагалі не мала права на даний вид допомоги.

Припинення виплат відбувається з місяця, що настає за місяцем, у якому виникли обставини для цього (для компенсацій фізичним особам — з дня, наступного за днем виникнення обставин). Управління соціального захисту населення зобов’язане повідомити отримувача про рішення та його причини, забезпечуючи прозорість процесу.

Якщо виявлено надмірну виплату через помилки, приховування даних чи інші порушення, кошти необхідно повернути. Це можна зробити:

  • Добровільно, подавши письмову заяву (наприклад, громадянка П. має повернути 40300 грн., а громадянин Щ. – 27076,43 грн.).
  • Через щомісячні відрахування 20% від нової допомоги, доки борг не буде погашено.
  • Через судове стягнення, якщо кошти не повертаються добровільно, з можливими судовими витратами.

Якщо надміру виплачені кошти не повертаються добровільно в установлені терміни, управління соціального захисту може звернутися до суду. Це призведе до додаткових витрат, таких як судові витрати та витрати на примусове стягнення. Наприклад, громадянки П. та Щ добровільно повертають частинами 40300 грн., та 27076,43грн. відповідно, але якщо вони не будуть в подальшому цього робити, то це може призвести до судового стягнення з додатковими витратами, такими як 3028,0 грн. приблизно відповідно кожній судових витрат.  Це демонструє, як не повернення коштів може значно збільшити фінансове навантаження на отримувача.

Управлінням соціального захисту населення Південноукраїнської міської ради (далі - управління) постійно проводиться верифікація.

З початку 2025 року було опрацьовано 539 рекомендацій по верифікації, виявлено 115903 грн. з яких повернуто до державного бюджет 79057,35 грн.

Подано 4 позови до суду з метою повернення надміру виплачених державних коштів, з яких 2 ухвалено на користь управління, 2 знаходяться в суді в процесі розгляду.

Правильне та своєчасне надання інформації при зверненні за державними соціальними допомог є ключовим для уникнення проблем із їх припиненням чи необхідністю повернення надміру виплачених коштів. Верифікація забезпечує справедливе розподілення державних коштів, а процедури повернення захищають бюджет. Громадянам рекомендується бути обізнаними про свої обов’язки та наслідки неповідомлення достовірної інформації, щоб уникнути додаткових витрат.