У навчально-тренувальному центрі ЮУАЕС впроваджують тренажер «STAR», за допомогою якого персонал може відпрацьовувати навички самоконтролю. З січня триває його валідація. До процесу залучені начальники змін цехів, які проходять черговий курс підтримання кваліфікації в НТЦ.
Тренажер «STAR» - власна розробка спеціалістів навчально-тренувального центру ЮУАЕС. Про його призначення, принципи роботи та перспективи застосування розповідають учасники команди розробників.
Дмитро Шаміс, заступник начальника НТЦ ЮУАЕС з навчально-методичної роботи:
Ідея створення цього тренажера виникла в 2016 році. Тоді міжнародна інспекція Ядерного страхового пулу рекомендувала впровадити на ЮУАЕС тренажер «STAR» з метою вдосконалення практичних методів навчання. Ця рекомендація увійшла як захід до програми конкретних дій ВП ЮУАЕС, що спрямовані на становлення і розвиток культури безпеки.
Від виникнення ідеї до її реалізації пройшло п’ять років. Строк, звісно, чималий, проте нам необхідно було подолати декілька етапів. По-перше, мало прийти внутрішнє розуміння ідеї і способу її реалізації. У тому ж 2016 році на ЮУАЕС розпочали активне впровадження інструментів запобігання помилок, на підприємстві розробили та затвердили відповідні документи. У 2018 році одним з перших кроків щодо вдосконалення практичних методів навчання стало проведення на макеті-тренажері вправ з непотрапляння сторонніх предметів. У тому ж 2018 році на ЮУАЕС пройшла Місія підтримки ВАО АЕС із застосування тренажерів ЛЧ (людського чинника). Це дозволило сформувати методологію навчання на подібних тренажерах. Вивчивши досвід колег АЕС Моховце (Словаччина) та Рівненської АЕС, а також з огляду на напрацьований власний досвід, ми прийняли рішення про початок розробки тренажера «STAR» з основною функцією - відпрацювання навичок самоконтролю. В нашу концепцію ми з самого початку заклали можливість розширити такі аспекти навчання як:
• навчальне середовище (не обмежуватися лише ПМТ);
• склад персоналу, який буде навчатися (тренувати не тільки операторів БЩК);
• функціональні можливості аналогічних тренажерів.
По-друге, мала сформуватися критична маса керівників і спеціалістів, які хочуть і можуть реалізувати таку ідею (постановники завдання, програмісти, тест-оператори і т.п.)
По-третє, коли поєдналася чітка ідея і активна робоча група, ми зрозуміли, що тренажер доведеться робити своїми силами. Розпочали роботу в 2020 році. Певний час працювали над створенням «Технічних вимог на розробку тренажера «STAR». Макет тренажера довелося декілька разів переробляти, щоб відійти від традиційного підходу копіювання технологічного об'єкта. В результаті було сформовано програмний продукт, здатний на звичайному персональному комп'ютері відтворити віртуальний пульт керування для виконання навчальних завдань, пов'язаних з впливом на різні робочі елементи.
Ключові виконавці проєкту - спеціалісти відділу техобслуговування і ремонту НТЦ. Це інженер-програміст Вадим Гордійчук - розробник моделі тренажера та начальник ВТІР В'ячеслав Драгой - технічний керівник проєкту. Ідейними натхненниками створення тренажера були спеціалісти відділу психолого-педагогічного забезпечення НТЦ Катерина Черешня - начальник відділу і Олена Шаміс - провідний психолог. Вони ставили завдання, формулювали вимоги, а потім стали тест-операторами під час апробації тренажера.
Катерина Черешня, керівник відділу психолого-педагогічного забезпечення НТЦ ЮУАЕС:
Яка головна ідея тренажера «STAR»? Попередження помилок персоналу за рахунок розвитку навичок самоконтролю і використання їх у роботі.
В основу концепції створення тренажера «STAR» на ЮУАЕС покладено розуміння того, що переважна більшість помилок персоналу відбувається внаслідок виконання автоматичних звичних дій (без аналізу). Це так звані «помилки – промахи» на фоні зниженого рівня концентрації уваги та самоконтролю. Саме тому самоконтроль є одним із ключових інструментів попередження помилкових дій персоналу. Недостатній рівень самоконтролю під час виконання перемикань стає причиною помилок, накопичення яких може призвести до значних наслідків для безпеки АЕС. У зв’язку з цим ключовим моментом ідеї розробки тренажера є створення умов для персоналу, в яких йому важко виконати ряд покрокових дій без застосування самоконтролю.
Тренажер розроблено з метою попередження помилок працівників за рахунок відпрацювання навичок самоконтролю. Він може застосовуватися для підготовки всіх категорій персоналу, чия робота пов’язана з виконанням перемикань. Призначення тренажера - розвиток критичної позиції та підвищення мотивації виконавців на застосування самоконтролю в роботі.
Ми очікуємо, що у персоналу, який пройде курс навчання на тренажері, підвищиться самоконтроль, знизиться ймовірність здійснення помилок. А для нас, психологів, з’явиться можливість формувати базу даних поведінкових реакцій на різноманітні сценарії розвитку подій.
Плануємо застосовувати тренажер «STAR» у процесі початкової підготовки та підтримки кваліфікації оперативного персоналу, а також залучення керівників експлуатаційних підрозділів як учасників і спостерігачів за підлеглими під час навчанні на тренажері «STAR».
Вадим Гордійчук, інженер-програміст відділу техобслуговування і ремонту НТЦ:
Модель нашого тренажера побудована на WEB Interface, що дозволяє використовувати звичайний комп’ютер. Пульт зображено на екрані. Він має вигляд панелі приладів з набором робочих елементів. Також там міститься чек-лист - таблиця з переліком дій, попередньо заданих інструктором (психологом). Передбачена можливість робити в чек-листі покрокові відмітки про виконання кожного перемикання. Саме це сприяє самоперевірці дій, які виконуються, та розвитку навичок самоконтролю.
В тренажері «STAR» використовуються технологічні назви, яких не існує в реальності. Під час кожного запуску сценарію позначення робочих елементів змінюються у довільному порядку комбінацією їх складових. Це ускладнює завдання і дозволяє відпрацювати навички самоконтролю без асоціації з реальним робочим місцем того, хто навчається.
Ядро програмного тренажера сконструйовано у вигляді системи, яка придатна для подальшого (практично безмежного) масштабування та імітує виконання операцій перемикання органів керування за заданими алгоритмами. До інтерфейсу моделі можливо додавати будь-які візуальні елементи керування. Це не потребує значних матеріальних витрат та сприяє створенню безлічі шаблонів тренажера, не схожих один на одного. За допомогою інтуїтивно зрозумілого інтерфейсу можливе створення незліченної кількості сценаріїв.
В'ячеслав Драгой, начальник відділу техобслуговування і ремонту НТЦ:
Програму виконано у вигляді веб-додатка, який дає можливість інструктору (психологу) проводити сеанс одночасного тестування групи з можливістю онлайн контролю виконання покрокових дій. За результатами занять передбачено можливість отримання та збереження загальних та покрокових результатів у вигляді файлів MS Excel.
Найближчим часом ми плануємо удосконалити проєкт, а саме - ввести програмний контроль за тривалістю виконання сценаріїв. Наразі контроль здійснюється психологом. У перспективі також додати функцію зміни рівня складності з метою тестування та тренування.