Законом України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 № 378- IX, який набув чинності 02.02.2020 внесено зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України.
Цей закон зменшує розмір штрафних санкцій за порушення вимог трудового законодавства.
Юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в такому випадку:
Суть порушення |
Розмір штрафу |
Примітка |
Абзац 2 частини 2 ст.265 КЗпПУ – фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків. до юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої – третьої груп, застосовується попередження |
у 10 десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення
застосовується попередження |
47 230 грн. |
Абзац 3 частини 2 ст.265 КЗпПУ – вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення |
у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення |
141 690 грн. |
Абзац 4 частини 2 ст.265 КЗпПУ – порушення встановлених строків виплати заробітної плати, інших виплат, передбачених законодавством, більш як за 1 місяць, виплата їх не в повному обсязі |
3-кратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення |
14 169 грн. |
Абзац 5 частини 2 ст.265 КЗпПУ –недотримання мінімальних державних гарантій з оплати праці
|
у 2-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника |
9446 грн.
|
Абзац 6 частини 2 ст.265 КЗпПУ –недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про альтернативну (невійськову) службу”, до юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої – третьої груп, застосовується попередження |
у 4-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника щодо якого скоєно правопорушення
застосовується попередження |
18 892 грн.
|
Абзац 7 частини 2 ст.265 КЗпПУ –недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні |
у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення |
14 169 грн. |
Абзац 8 частини 2 ст.265 КЗпПУ – вчинення дій, передбачених абзацом сьомим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, |
у шістнадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення |
75 568 грн. |
Абзац 9 частини 2 ст.265 КЗпПУ – порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – восьмим цієї частини |
у розмірі мінімальної заробітної плати” за кожне таке порушення
|
4723 грн. |
Абзац 10 частини 2 ст.265 КЗпПУ – вчинення порушення, передбаченого абзацом дев’ятим цієї частини, повторно протягом року з дня виявлення порушення |
у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення |
9446 грн.
|
Штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.
Штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У разі сплати юридичною особою або фізичною особою – підприємцем, яка використовує найману працю, 50 відсотків розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого цією статтею, така постанова вважається виконаною.
У разі виконання припису центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та усунення виявлених порушень, передбачених абзацами четвертим – шостим, дев’ятим частини другої цієї статті, у визначені приписом строки заходи щодо притягнення до відповідальності не застосовуються.
Заходи щодо притягнення до відповідальності за вчинення порушення, передбаченого абзацами другим, третім, сьомим, восьмим, десятим частини другої цієї статті, застосовуються одночасно із винесенням припису незалежно від факту усунення виявлених при проведенні перевірки порушень.
Штрафи, зазначені в абзаці другому частини другої цієї статті, можуть бути накладені центральним органом виконавчої влади, зазначеним у частині четвертій цієї статті, без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації.
Виконання постанови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, покладається на органи державної виконавчої служби.
Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.