Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

У зоні спостереження ЮУАЕС тривають громадські слухання з продовження терміну експлуатації енергоблоку №2. Відповідь опонентам

28.04.2015
Відділ роботи з громадськістю та ЗМІ ВП ЮУАЕС

У районах, що входять до 30-кілометрової зони Южно-Української АЕС, добігає кінця активна фаза громадських слухань з обговорення питань безпеки продовження терміну експлуатації енергоблоку №2 Южно-Української АЕС. Наразі вони вже пройшли в Арбузинському, Братському, Вознесенському, Первомайському районах та місті-супутнику атомної станції Южноукраїнськ і всі без винятку завершилися позитивними для атомників результатами. Більшість мешканців районів зони спостереження АЕС активно підтримує подовження виробничого життя другого атомного блока-мільйонника за умови дотримання належного рівня безпеки та збереження встановлених законодавством соціально-економічних компенсацій ризику для населення зони спостереження.

Проте, процес продовження експлуатації має й активних противників. Загалом фахівці АЕС вважають наявність опонентів корисним фактором, який зобов’язує виконувати заплановані роботи максимально чітко, виважено та в повному обсязі. Атомники підкреслюють, що завжди готові до відкритого діалогу, під час якого за допомоги конкретних фактів готові доводити безпечність та надійність надпроектної експлуатації чергового енергоблоку АЕС. Та деякі противники продовження замість відвертого аргументованого діалогу, нажаль, надають перевагу розповсюдженню неточної, недостовірної чи викривленої інформації, як то три автобуси з привезеними працівниками АЕС, які нібито й забезпечили більшість під час голосування у Вознесенську (автобуси привозили учасників профлешу, підготовленого для мешканців сусіднього району творчими колективами Палацу культури АЕС, а в голосуванні брали участь виключно жителі Вознесенщини), жонглювання термінами (аварія замість порушення в роботі) тощо.

Автори звинувачень на адресу ЮУАЕС, які останнім часом зі зрозумілих причин активізувалися в Інтернет-просторі, серед іншого закидають атомникам і відсутність Оцінки впливу процесу продовження експлуатації енергоблоку на навколишнє середовище, що, на їх думку, є порушенням міжнародної конвенції Еспо.

З метою роз’яснення позиції ДП «НАЕК «Енергоатом» (яка також підтримується Міністерством енергетики та вугільної промисловості України та Міністерством екології та природних ресурсів України) надаємо відповідну довідкову інформацію.

Діяльність Компанії «Енергоатом» (ВП ЮУАЕС входить до її складу як відокремлений підрозділ) з продовження експлуатації енергоблоків діючих АЕС у надпроектний термін регламентується окремими законодавчими та нормативно-правовими актами.

 Так, відповідно до Закону України від 08.09.2005 № 2861-IV «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення» рішення про продовження експлуатації енергоблоків приймається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на підставі позитивного висновку державної експертизи Звіту з періодичної переоцінки безпеки (далі – ЗППБ) експлуатації енергоблоку АЕС шляхом внесення змін до ліцензії на експлуатацію ядерної установки. Вимоги  щодо складу та змісту ЗППБ викладені у Загальних вимогах до продовження експлуатації енергоблоків АЕС у надпроектний термін за результатами здійснення періодичної переоцінки безпеки, НП 306.2.099-2004 (затверджені наказом Держатомрегулювання від 26.11.2004 № 181). Обґрунтування забезпечення безпеки довкілля під час експлуатації АЕС наводиться у окремому розділі ЗППБ – 14 факторі безпеки «Вплив на навколишнє середовище».

Протягом 2012–2014 років Компанією неодноразово надавались вичерпні, обґрунтовані відповіді та пояснення щодо нерозповсюдження положень Конвенції Еспо на діяльність з продовження експлуатації енергоблоків діючих АЕС у надпроектний термін. Стверджувалось, що  свою діяльність у цьому напрямку Компанія здійснювала та здійснює виключно відповідно до вимог національного законодавства. Наводились факти, що зазначена процедура продовження експлуатації енергоблоків у надпроектний термін відповідає міжнародному досвіду, враховує рекомендації міжнародних організацій (МАГАТЕ, WANO тощо) та підходи інших експлуатуючих організацій, наприклад EDF (оператор АЕС Франції та Великобританії).

Також зазначалося, що при здійсненні діяльності з продовження експлуатації енергоблоків ніяких суттєвих змін до проекту енергоблоку  не вноситься (умови та вимоги до режимів експлуатації енергоблоку відповідають початковому проекту). Тобто, зазначена діяльність Компанії не може бути трактована як «запланована діяльність» у розумінні Конвенції Еспо.

Крім цього, діяльність з продовження експлуатації енергоблоків у надпроектний термін здійснюється в рамках окремого етапу життєвого циклу «Експлуатація ядерної установки», на який уповноваженим органом (Держатомрегулювання України) видана відповідна ліцензія. Термін дії ліцензії обмежується видачею нової ліцензії на здійснення діяльності на наступному окремому етапі життєвого циклу  «Зняття з експлуатації ядерної установки». У випадку прийняття рішення про подовження терміну експлуатації мова йде не про нову ліцензію, а про внесення змін до ліцензії «Експлуатація ядерної установки» шляхом її переоформлення.

Зазначена позиція Компанії була підтримана Міністерством екології та природних ресурсів України (Мінприроди України), як спеціально уповноваженим органом в Україні з контролю за дотриманням Конвенції Еспо. Про зазначену позицію Мінприроди України повідомляло Комітет з дотримання Конвенції Еспо листами від 30.05.2013 №8679/13/10-13, від 15.10.2013 № 14925/13/10-13, від 13.02.2014 № 5/1-13/2147-14.

Крім того повідомляємо, що на шостій нараді сторін Конвенції Еспо у червні 2014 року було прийнято рішення ECE/MP.EIA/20/Add.1−ECE/MP.EIA/SEA/4/Add.1, в якому зазначалось наступне:

 

-        п. 68 рішення VI/2: «одобряет выводы Комитета по осуществлению о том, что подлежащее рассмотрению продление срока эксплуатации атомной электростанции после истечения действия первоначальной лицензии должно рассматриваться как планируемая деятельность в соответствии с пунктом v) статьи 1 Конвенции и поэтому подпадает под действие положений Конвенции»;

-        п. 71 рішення VI/2: «предлагает Комитету по осуществлению в ходе последующей деятельности в связи с анализом данного случая принимать во внимание при оценке соблюдения Конвенции Украиной конкретные обстоятельства данного случая и тот факт, что Украина действовала добросовестно в отношении данного проекта, основываясь на подлежащей представлению Украиной информации, которая будет проанализирована Комитетом по осуществлению».

Більш детальну інформацію про розгляд цієї ініціативи можна дізнатись за адресою http://www.unece.org/environmental-policy/conventions/environmental-assessment/areas-of-work/review-of-compliance/committee-initiative/eiaicci4-ukraine.html

У разі наявності запитань чи необхідності надання додаткових роз’яснень можна звертатися до начальника відділу екології виконавчої дирекції з ядерної та радіаційної безпеки і науково-технічної підтримки Олександра Анатолійовича Немцова (тел. 277-79-66, o.nemtsov@direkcy.atom.gov.ua).