Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Внесення змін до актових записів цивільного стану відносно особи, яка померла

12.11.2021
Южноукраїнський міський відділ ДРАЦС Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції

Непоодинокими випадками є ситуації, коли особа помирає, а після її смерті виявляються помилки або не узгодженості при написанні анкетних даних, що перешкоджає встановленню родинних стосунків та прийняттю спадщини.

Чи можливо виправити такі проблеми після смерті особи?

Так, можливо.

Відповідно до  ч.2 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 р. № 2398-VІ внесення змін до актових записів цивільного стану проводиться, зокрема, за заявою спадкоємців померлого.

Відповідно до п. 1.14 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання. Затверджених наказом Мін’юсту від 12.01.2011 № 96/5 (зі змінами) (далі – Правила) внесення змін до актових записів цивільного стану щодо померлих проводяться за заявами осіб, які входять до кола спадкоємців за законом або заповітом, згідно чинного законодавства.

Така заява подається за місцем проживання заявника, а для осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території – на їх вибір, із наданням документів, які містять помилки, а також паспорта заявника та документів, що підтверджують право на спадкування (заповіт або документи, що підтверджують родинні стосунки), а також документів, що підтверджують правомірність звернення.

Потрібно зазначити, що оскільки з 29.12.2009 р. в Україні функціонує Державний реєстр актів цивільного стану, що містить інформацію про акти цивільного стану, складені на всій території України, відсутність відповідних свідоцтв або витягів з ДРАЦСГ у заявника не перешкоджає зверненню із заявою про внесення змін, оскільки відповідно до п.2.3 Правил  відділ державної реєстрації актів цивільного стану не вправі відмовити громадянину у прийнятті та розгляді заяви про внесення змін. Разом з тим, якщо необхідні для розгляду вказаного звернення відомості містяться в документах, складених компетентними органами іноземних держав, заявник повинен надати відділу, до якого звертається, хоча б інформацію про дату і місце реєстрації.

Рішення про можливість внесення змін до актового запису цивільного стану або відмову у внесення таких змін приймається після аналізу всіх наданих заявником та зібраних відділом доказів.

У разі, якщо відділом відмовлено у внесенні змін до актового запису цивільного стану померлої особи, заявник має право оскаржити таку відмову в судовому порядку, або ж встановити факт родинних відносин з померлою особою.

Питання про внесення змін до актових записів цивільного стану розглядається у строк, що не перевищує трьох місяців, з дня подання відповідної заяви. За наявності поважних причин цей строк продовжується відділом ДРАЦС УДР відповідної області, але не більше ніж на три місяці.

У разі. Якщо актові записи, до яких потрібно внести зміни та на підставі яких вирішується питання щодо внесення змін зберігаються в архіві відділу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано відповідну заяву, а також якщо зазначені в заяві відомості або інші подані заявником документи не потребують перевірки, питання про внесення змін до актових записів цивільного стану розглядається у строк, що не перевищує п’ятнадцяти робочих днів.