Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Реформа охорони здоров'я: як зміняться відносини між лікарем і пацієнтом

25.09.2017
Департамент соціальних питань та охорони здоров’я Южноукраїнської міської ради

З 1 січня в Україні розпочалася реформа первинної ланки медичної допомоги. Вона стосується сімейних лікарів та педіатрів. За цей місяць, начебто, нічого не змінилося. Втім, у МОЗ пообіцяли, що зміни обов'язково будуть і їх відчує кожен з нас. Первинну медицину переведуть на нове державне фінансування. В першу чергу, це роблять для того, аби грамотно розподіляти кошти.

Що це означає для нас з вами? Кожен українець має укласти договір із сімейним лікарем. Це може бути фахівець, до якого ви зараз ходите або ж будь-який інший, якому ви довіряєте. Вибір залишається за пацієнтом. Саме на основі договору з лікарем держава буде оплачувати лікування українців. За медичний супровід кожного пацієнта лікар отримуватиме певну суму в місяць від держави. Завдяки такому принципу фахівець буде зацікавлений у якісному лікуванні хворих. Адже, якщо пацієнту щось не сподобається, він зможе розірвати контракт.

Де ж знайти справді кваліфікованого лікаря? Тут кожному з нас варто трохи прикласти зусиль. Поспілкуватися зі знайомими, почитати відгуки на форумах і дізнатися, якими лікарями люди дійсно задоволені. Не обов'язково шукати лікаря саме за місцем прописки. Укласти договір можна з фахівцем будь-якої лікарні.

Щоб підписати угоду з лікарем, не потрібно стояти у чергах. Це можна зробити просто під час чергового огляду. При собі потрібно мати паспорт чи інший документ, що підтверджує особу. Дані про пацієнта внесуть до Єдиного електронного реєстру пацієнтів. До речі, це ще одна складова медичної реформи. З 20 вересня в Україні запрацював eHealth – електронний реєстр лікарів і пацієнтів. І саме тут зберігатиметься уся інформація про пацієнта і лікаря, за яким він закріплений.

Договір з лікарем укладатиметься безстроково і діятиме до того часу, поки пацієнт не вибере іншого. Один раз на рік людина зможе лікаря поміняти. Це правило працюватиме, коли система вже буде стабільною. В перший же рік можна буде частіше це робити, щоб люди обрали собі лікаря належним чином.

Як відбуватиметься зміна? Людина просто йде до іншого лікаря, реєструється в нього, і, якщо вона підписує новий договір, старий анулюється. Завдяки електронній системі це робитиметься автоматично.

Що потрібно лікарю, аби успішно влитися в роботу в нових умовах? Як мінімум, мати електронний цифровий підпис і вміти користуватися комп'ютером. Адже, замість звичної писанини у журналах та картках, усю інформацію потрібно буде вносити в електронний реєстр.

Зазначимо, що сума у 210 гривень, яку щороку виділятиме держава на кожного пацієнта, покриватиме лише базовий набір послуг первинної медичної допомоги. Вона складається з трьох частин. Перша – профілактика, тобто регулярні огляди. Друга – це лікування всіх простих захворювань, які не вимагають додаткового обладнання чи залучення додаткових вузьких фахівців. І третя – це направлення на обстеження чи до вузьких спеціалістів, якщо лікар первинної ланки не може сам вилікувати пацієнта. Той після направлення повинен повернутися до лікаря первинної ланки, який буде стежити за лікуванням.

У планах Мінохорони здоров'я – створити систему медичного страхування. Тоді послуги вторинної і третинної ланки медичної допомоги стануть реально безкоштовними. Йдеться про лікування в стаціонарах та лікування за допомогою високотехнологічного обладнання. Зараз за такі послуги пацієнтам, як правило, потрібно платити з власної кишені. Якщо Верховна Рада підтримає таку ініціативу, втілити в життя її зможуть вже наступного року.