Южноукраїнська міська рада

Офіційне Інтернет-представництво

Десять міфів про медичну реформу

04.07.2017
Прес-служба МОЗ

            1."Медицина стане платною і дуже дорогою"

Реформа запроваджує нові чіткі правила медичної системи, однакові для будь-якого громадянина. Для кожної медичної послуги буде чітко відомо - оплачена вона державою чи ні, оплачена вона повністю або частково. Також з'явиться чіткий список послуг, які на 100% профінансовані державою. Так, завжди безкоштовною для пацієнта буде первинна допомога - послуги сімейних лікарів, терапевтів, педіатрів та екстрена допомога, а також паліативна допомога смертельним хворим. Завжди буде на 100% оплачене ведення вагітності, пологи і лікування дітей. Цього вимагають міжнародні Конвенції про права дитини і про захист материнства, ратифіковані Україною.    

             2."Медреформа призведе до закриття лікарень і звільнення медиків"

На першому етапі реформи договори Національної служби здоров'я будуть укладені з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Далі конкуренція призведе до впорядкування мережі медустанов - малопотужні, погано оснащені і мало завантажені лікарні будуть перепрофільовані під реальні потреби населення, наприклад, на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси, які будуть отримувати кошти за конкретні послуги. Реформа сприятиме конкуруванню лікарів за пацієнта.

             3."Села залишаться без лікарів"

У селах людей більше турбує доля фельдшерів та ФАПів. ФАПи нікуди не зникнуть. Фельдшери не замінять роботу лікаря, але стануть його помічниками для того, щоб доступ до медичної допомоги в найбільш віддалених селах.

             4."Доведеться платити двічі: офіційно в касу і хабар лікаря"

Оскільки буде визначений тариф на послугу, який буде відомий, то підстави давати хабарі зникнуть. Держава безпосередньо сплатить всі необхідні витрати для надання конкретної послуги.

             5."У лікаря-спеціаліста можна буде пройти огляд тільки через сімейного лікаря"

 Кожна людина в разі необхідності зможе звернутися до будь-якого лікаря -спеціаліста без направлення сімейного лікаря і отримати допомогу. Але в цьому випадку пацієнту доведеться оплатити повну вартість послуг лікаря і лікування.

             6."Реформа суперечить Конституції"

 Завдяки медреформі держава почне виконувати статтю 49 Конституції України. Це питання було врегульоване завдяки розмежуванню понять медична допомога і медична послуга. Адже компонент медичної допомоги в тарифі послуги буде завжди оплачений державою, як того і вимагає Конституція.

            7. «На реформу не вистачить грошей»

 Потрібні будуть інвестиції на перебудову, переобладнання і перепрофілювання лікарень. Потрібні будуть окремі інвестиції в перенавчання лікарів. Власники лікарень та інших медустанов міста, райони, ВІДГ - вже зараз зацікавлені в розвитку своєї медичної інфраструктури. Тому Уряд вирішив виділити на цілі переобладнання і перепрофілювання закладів окрему інвестиційну субвенцію.

            8."Реформа поглибить кадровий голод, лікарів ще більше не буде вистачати"

Реформа створить фінансову мотивацію для молоді вибирати професію лікаря. За статистикою, в Україні налічується 31 лікар на 10 тис. населення, що можна порівняти з показниками європейських країн. Разом з тим, дійсно є певний дисбаланс в спеціалізації. Існує надлишок стоматологів, акушерів-гінекологів і дефіцит сімейних лікарів тощо. Медреформа врегулює цю проблему, оскільки плата за послугу та істотне підвищення зарплати дозволить усунути цей дисбаланс на ринку праці.

            9." Національна служба здоров'я України - це фінансовий "монстр", який буде розпоряджатися 80 млрд гривень"

НСЗУ не володіє цими засобами. Гроші акумулюються в державному бюджеті і зберігаються на казначейських рахунках. Національна служба здоров'я є оператором, контрактують закупівлю медичних послуг та підписує договори з медичними закладами і лікарями.

            10." Національна служба здоров'я України не може надавати послуги і одночасно контролювати їх якість"

Контроль якості послуг може бути різним - на рівні якості медичної допомоги та на рівні дотримання умов договору. Якщо мова йде про лікарську помилку, то в цьому випадку контроль залишається за органом, який надає ліцензію - за МОЗ. Якщо мова йде про якість обслуговування, то це компетенція НСЗУ.